WARCHAŁOWSKI Jerzy
POLSKA SZTUKA DEKORACYJNA
Tekst napisał, materiał zebrał...
Warszawa- Kraków 1928r., Wyd. J. Mortkowicza; str. 176 ,[2], format 21,5x29 cm
Okładka broszurowa projektu Wojciecha Jastrzębowskiego.
Najważniejsza monografia sztuki polskiej z okresu Art deco, która ukazała się w dobie jej największego rozkwitu i stanowi jednocześnie podstawowe wydawnictwo dokumentujące Dział Polski na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku. Liczne fotografie przedstawiają wygląd polskiego pawilonu.
Jednym z komisarzy wystawy, a zarazem inicjatorem niniejszego dzieła, był polski krytyk sztuki Jerzy Warchałowski. Również polscy artyści odnieśli sukcesy na wystawie. Jan Szczepkowski otrzymał Grand Prix za kapliczkę Bożego Narodzenia. Zygmunt Kamiński otrzymał nagrodę za projekty nowych polskich banknotów. Zofia Stryjeńska, nazywana „księżniczką malarstwa polskiego“ dorobiła się czterech Grand Prix, a także otrzymała wyróżnienie specjalne oraz Legię Honorową.
Liczne fotografie dokumentują dzieła ww. zwycięzców, ale także witraże Mehoffera, rzeźby Stanisława Szukalskiego, rzeźbę Henryka Kuny, meble, kilimy, szale, koronki, batiki, luksusowe oprawy książkowe, zabawki, ceramikę i inne.
Uważa się, że wystawa ta stanowiła początek polskiego Art deco. Sam Warchałowski trzy lata później pisał: "...tam dopiero, nad brzegami Sekwany odzyskaliśmy naszą niepodległość artystyczną".
Na ss. 41-167 znajdują się ilustracje z reprodukcjami najciekawszych przykładów rodzimej sztuki zdobniczej.
J. Warchałowski (1874-1939) - komisarz polskiego pawilonu na wystawie paryskiej, propagator sztuki modernizmu, promował młodych i nieznanych artystów, już w 1913 zwrócił uwagę na młodą plastyczkę Zofię Lubańską (później Stryjeńską).
Nieczęste!
TWARDA OPRAWA PEŁNA SKÓRA WSPÓŁCZESNA RĘCZNIE MARMORYZOWANA ZE ZŁOCENIAMI NA OBU LICACH I GRZBIECIE. WYKLEJKI Z RĘCZNIE BARWIONEGO W MASIE PAPIERU MARMORYZOWANEGO, OBCIĘCIA KART ZDOBIONE TYM SAMYM WZOREM.
Stan BDB/ PIĘKNY EGZEMPLARZ